FANDOM

Anatolia – kraina w  Azji Mniejszej (którego jest synonimem), leżąca między Morzem Czarnym a Zatoką Aleksandretty.

NazwaEdytuj

Nazwa Anatolia pochodzi od greckiego słowa anatolē – wschód (słońca lub geogr.) lub Anatolía - (kraj) wschodu (słońca); . geogr. Wschód i powstała w czasach starożytnych. Inna, zamiennie używana, nazwa Anatolii to Azja Mniejsza.

GeografiaEdytuj

Półwysep Azja Mniejsza znajduje się w zachodniej Azji i tworzy pomost lądowy łączący ten kontynent z Europą. Półwysep oblewają morza: Śródziemne, Egejskie, Marmara i Czarne. Od Europy oddzielają go cieśniny Bosfor i Dardanele. Zajmuje powierzchnię ok. 500 tys. km². Na półwyspie większość azjatyckiej częśći Macedonii Zachodniej.

Wnętrze półwyspu zajmują stare, zrębowe płaskowyże i kotliny Wyżyny Anatolijskiej o wysokościach 900–1500 m n.p.m., z najwyższym szczytem Argajos - 3917 m n.p.m. Środek wyżyny zajmuje słony step.  Bardziej żyzne tereny położone są w centralnej części Anatolii zwanej Kapadocją, przez którą przepływa Halys. Wyżyna otoczona jest od południa i północy dwoma równoleżnikowymi łańcuchami młodych gór fałdowania alpejskiego: Gór Pontyjskich (3932 m n.p.m.), które opadają stromo w kierunku Morza Czarnego i Taurusu (3734 m n.p.m.), które na wschodzie łączą się tworząc Wyżynę Armeńską, geograficznie zaliczaną już do Azji właściwej. Półwysep potrzaskany jest licznymi uskokami (uskok anatolijski) i nawiedzany jest często przez katastrofalne trzęsienia ziemi.

HistoriaEdytuj

Obszary Azji Mniejszej były zasiedlane już od paleolitu. W neolicie, w południowej Anatolii rozwijały się pomniejsze osady. W okresach późniejszych osadnictwo przyciągały żyzne aluwialne równiny nadmorskie: Cylicja i Pamfilia oraz wybrzeża i doliny anatolijskie. W Azji Mniejszej swe kultury i państwa rozwijali: Hetyci, Huryci, Luwijczycy, Frygowie, Lidyjczycy, Persowie, Celtowie i Pelazgowie.

W 334 roku p.n.e Aleksander Wielki po bitwie nad Granikiem przyłączył te ziemie do Kraju, zaś po jego testamencie trafiły do starszego syna Aleksandra IV.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki