FANDOM

Bitwa na półwyspie Katar (zwana też bitwą pod Aleksandrią Katarską ) – bitwa lądowa, która miała miejsce 3 lipca 300 roku p.n.e., pomiędzy wojskami Hegemonium Macedońskiego (pod osobistym dowództwem Aleksandra IV), a siłami połączonych plemion beduińskich wodza Mustafy

Pomimo ogromnej przewagi liczebnej Macedończyków, Mustafa zdołał zadać armii Aleksandra ogromne straty (rzędu nawet 10 000 ludzi). Wynik bitwy pozostał nieroztrzygnięty, ponieważ Beduini po ataku wycofali się, jednak dzięki tej bitwie udało im się kontunuwać opór jeszcze półtora roku.

Tło bitwyEdytuj

13 maja 301 r. Aleksander ponownie wkroczył na tereny beduińskie, rozpoczynając II fazę Kampanii
Bitwa na polwyspie Katar.jpg

Obraz Marka Phoropytosa - "Bitwa pod Aleksandrią Katarską"

Arabskiej . Dzięki dobremu zapoatrzeniu morskiemu, udało mu się uniknąć dużych strat w ludziach i do końca roku opanował całe wybrzeże Zatoki Perskiej i Morza Arabskiego - pokonał on niezorganizowane i podzielone plemiona beduinów w kilkunastu pomniejszych potyczkach. Na początku 300 roku zdecydował się uderzyć na walczące jeszcze plemiona znad Morza Czerwonego - jednak aby nie narażać żołnierzy zdecydował się dotrzeć tam drogą morską i w tym celu wymaszerował do swojej bazy na półwyspie Katar, gdzie stacjonował gros jego marynarki. Dotarł tam w czerwcu 300 roku.

Tymczasem świadomi swojego położenia beduini zebrali się w Kaabie (Mekka), jednym z największych ośrodków w Arabii, aby podjąć próbę zażegnania konfliktu - na tym wiecu na wodza połączonych plemion arabskich został wybrany Mustafa - dotychczas wódz plemienia znad Zatoki Perskiej, który prezeprowadził niedobitwków tamtejszych ludów przez pustynię. Beduinom udało sie zebrać ponad czterotysięczną armię, złożoną ze świetnie wyszkolonych jeźdzców, któa bezzwłocznie wyruszyła w drogę wzdłuż Morza Arabskiego i  rozbiła obóz na Półwyspie Katar -  50 km od obozu krzyżowców w Aleksandrii Katarskiej, Aleksander dowiedziawszy się o tym, nie posłuchawszy przy tym rozsądnych rad swoich dowódców, polecił wymarsz z obozu i atak na siły Mustafy,

Liczebność stronEdytuj

Armia Hegemonii Macedońskiej liczyła 1500 ciężkiej kawalerii, 4000 lekkiej jazdy – i  ok.18 000 piechoty. .
Liczebność wojsk Mustafy jest trudna do określenia, historycy szacują ją na od 3000 do 6000 tysięcy, prawie wyłącznie jazdy.

BitwaEdytuj

Armia Aleksandra, która 3 lipca 300 roku wyruszyła w kierunku obozu Mustafy, podzielona była na 3 zgrupowania. Strażą przednią dowodził Ptolemeusz Soter, satrapa Egiptu, ariergarda (straż tylna) znalazła się pod rozkazami Seleukosa - satrapy Mezopotamii i Syrii,  zaś głównymi siłami, idącymi pośrodku armii kierował sam hegemon Aleksander. Tymczasem, korzystając z zamieszania podczas wymarszu, oddziały Mustafy niepostrzeżenie podeszły niedoleko głównego szlaku z Aleksandrii Katarskiej. Po przejściu straży przedniej, wykorzystując zbytnie rozciągnięcie sił macedońskiech, Beduini przypuscili atak na niespodziewające się tego oddziały w centrum - elitarna kawaleria arabska rozdarła siły Aleksandra na dwie części - sam władca, ciężko ranny w głowę, został wyniesiony z pola bitwy przez resztki straży przybocznej. W tym czasie konnica Mustafy przypuściła kilka ataków na siły Ptolemeusza, które ze względu na brak kontaktu z Aleksandrem, rozpoczęły marsz powrotny w kierunku Aleksandrii. Po utracie rannego władcy, dowództwo sprawnie przejął Seleukos, i zorganizował odwrót armii do Aleksandrii, podczas którego beduini wykorzystując zapadającą ciemność niemal cały czas atakowali różne fragmenty sił macedońskich. Ostatecznie po kontrataku kawalerii pod wodzą Euphidiklesa, Mustafa dał rozkaz do odwrotu swoich sił, któe w największym porządku udały się z powrotem do obozu.

Po bitwieEdytuj

Straty Macedończyków wyniosły ok. 10 000 zabitych i rannych. W bitwie ranny został sam Aleksander, który został przetransportowany do Babilonu, zaś dalszą kampanią dowodził Seleukos. Beduini stracili jedynie około 100 jeźdzców (głównie w pierwszym ataku na centrum macedończyków bronienego przez elitarną Gwardię Hegomońską).

Więcej z Fandomu

Losowa wiki