FANDOM

Filip (ur. 322p.n.e w Aleksandrii) –  syn Aleksandra Wielkiego i księżniczki perskiej Statejry. Po śmierci ojca został władcą wschodniej części hegemonium. Nie zgadzał się jednak z koniecznością uznawania zwierzchnictwa zaledwie rok starszego brata, Aleksandra. Nigdy jednak nie ujawniał oficjlnie swoich chęci, bądź to oddzielenia się od brata, bądź przejęcia władzy nad całym hegemonium. Za stolicęswojej części państwa uznał Babilon, tam też stacjonowały jego oddziały. Jednak Filip nie przykładał zbyt wielkiej roli do wojska, toteż nie uzupełniał rezerw i nie interesował się szkolnictwem, a wolał świętować i urządzać uczty pałacowe. Jego słabość ujawniła się podczas pierwszej wojny mauryjsko-macedońskiej, kiedy to spóźnił się ze swoją główną armią na odsiecz wojsk stacjonujących w Indiach, a w bitwie pod Kefalonią mimo trzykrotnej przewagi przegrał. Wtedy też za radą dowódców poprosił brata, Aleksandra IV o wsparcie. Aleksander odparł siły wroga tym samym pokazując swoją wyższość nad bratem i ostatecznie potwierdzając swoją dominację.

W roku 296p.n.e. rodzi mu się syn, któremu nadaje perskie imię Dariusz.

W roku 285 Filip umiera, prawdopodobnie na wrzody wątroby.

CiekawostkiEdytuj

  • Mimo, iż formalnie Filip nie był hegemonem Macedonii, przez historyków jest nazywany Filipem III, dlatego też ewentualny następny hegemon Macedonii o tym imieniu będzie Filipem IV.
Władcy Wschodniej Macedonii
brak Filip III (I) Dariusz I Macedoński

Więcej z Fandomu

Losowa wiki